Donald Trump hrozí clom 200% na európske víno. A čo my na to?

Sudy s vínom

Čo platilo včera, nemusí platiť dnes a zajtra bude platiť niečo úplne iné. To, že americký prezident avizoval šialené 200% clo na európske vína ešte neznamená, že bude skutočne platiť. Ustúpil už mnohokrát a svoje radikálne výroky korigoval, ba dokonca poprel. Ale môžeme si byť istí?

S Donaldom Trumpom prichádza niečo, čo sa dá nazvať koncom globálnej ekonomiky tak, ako sme ju poznali. Obchodné vojny budú znamenať aj podvedomú snahu hľadať si iné, možno bližšie trhy. A platí to aj pre vinárov.

Ohrozí nás slovenské víno? Áno, aj nie

Export slovenského (a českého) vína do USA je dnes skôr rarita než bežný obchod. Do Ameriky smeruje zopár kartónov tokajského či frankoviek pre krajanov, ale rozhodne nejde o objemy, ktoré by v prípade zavedenia cla niekto reálne oplakával.

Zato Francúzi, Taliani či Španieli by mohli prísť o poriadny kus koláča. Americký trh potrebuje veľkých dodávateľov, konzistentnú kvalitu a najmä známe značky. Preto tam dominujú vína s apeláciou – Bordeaux, Rioja, Barolo, Champagne…

Znie to ako vzdialený problém? Nie celkom.

Nenápadná hrozba

Spomeňme si na covid. Aj vtedy sa exporty prepadli, európske vína ostali doma a ich cena na kontinente išla dolu aj o 30 %. Zrazu ste si mohli dať Chianti alebo Cavu za veľmi priaznivú cenu aj v bežnej slovenskej reštaurácii. Niečo podobné môže prísť opäť.

Ak siahnete po francúzskom Chablis, viete, že to je Chardonnay z Burgundska. Je celkom iste veľmi suché, ostré, s výraznou mineralitou a sviežou kyselinou. Ale ak bude mať bežný konzument na výber v reštaurácii medzi Chablis alebo Chardonnay z Radošiny, Šenkvíc alebo Bzenca, čo si vyberie? Bude to slovenské víno, ak chce urobiť dojem na obchodného partnera alebo šarmantnú dámu oproti?

Aj preto sa musíme aktívne na podobný scenár pripravovať. Chcel by som povedať, že vláda bude v tomto isto aktívne pôsobiť, ale v mojom veku už na rozprávky dávno neverím. Na úrovni EÚ možno zaberú väčší hráči, ale tí nebudú brať veľké ohľady na nás. Preto skúsme začať pratať pred vlastným prahom. Napríklad aktívne podporovať spotrebu domácich vín.

Len už hlavne treba začať

Či Trumpovo clo príde alebo nie, jedno je jasné – svet sa mení. A s ním aj trhy s vínom. Pre nás to môže byť celkom dobrý dôvod prestať sa spoliehať na veľkých hráčov a začať si viac všímať, čo máme doma.

Naše víno má čo ponúknuť. Dôkazom sú naše tohtoročné ocenenia z Cannes. Len ho občas nevieme dobre predať.